API’s in de zorg

Onbewust gebruiken we de hele dag door API’s, bijvoorbeeld bij het openen van een nieuws- of weerapp of het boeken van een vakantie op basis van jouw wensen bij Trivago. Deze apps en websites maken gebruik van API’s zodat ze gegevens uit verschillende systemen kunnen combineren tot waardevolle nieuwe informatie. Nictiz werkt aan een API-strategie in de zorg. Denk je mee?

API staat voor Application Programming Interface. API’s zijn technische bouwstenen waarmee je brokjes informatie kunt aanbieden, zodat ook anderen deze informatie kunnen gebruiken. Een API is geen standaard. Het is een manier van aanbieden van data en functionaliteit.

Een API heeft twee kanten:

  • een klant (een zogenaamde client)
  • een aanbieder (een server)

Klant en aanbieder

Een klant is een applicatie met een behoefte aan gegevens en een aanbieder is een applicatie die gegevens beschikbaar stelt. De aanbieder legt de definitie van de API vast in een specificatie. De specificatie vertelt de gebruiker welke input de API nodig heeft en welke output hij kan verwachten (functionaliteit en structuur). Op deze manier heeft de gebruiker geen kennis van de aanbiedende applicatie nodig om de gegevens op te kunnen halen.

Voordelen

Correct ingezet hebben API’s veel voordelen voor ontwikkelaars doordat minder afstemming nodig is tussen partijen. De specificatie zegt genoeg. Dit zorgt voor een efficiëntere en eenvoudigere werkwijze. Hierbij ligt wel nadruk op “correct ingezet”. Een onduidelijke specificatie kan fouten en vertraging veroorzaken. Ook moet voor het zorgveld duidelijk zijn welke API’s al bestaan en hergebruikt of aangeroepen kunnen worden. Daarom werkt Nictiz aan de API-strategie en een API-bibliotheek.

API-strategie

In de strategie worden richtlijnen en eisen opgesteld om de API’s en hun specificaties meer te standaardiseren. In de bibliotheek wordt vastgelegd welke API’s er zijn en aan welke eisen deze voldoen. Hiermee wordt de ontwikkeling van API’s en API-specificaties duidelijker en georganiseerder.

Samen naar een succesvolle API-strategie

Om de richtlijnen en eisen goed aan te laten sluiten op de wensen en behoefte van het zorgveld, richt Nictiz twee groepen op:

  • Een klankbordgroep: gericht op het geven van advies over alle verschillende onderdelen. De klankbordgroep komt om de negen weken tot aan medio 2022 bij elkaar.
  • Een werkgroep: gericht op uit uitwerken van de eisen die aan API’s gesteld moeten. De werkgroep komt om de drie weken tot Q2 van 2022 bij elkaar.

Wij nodigen je uit om mee te denken. Neem hiervoor contact op met Gerda Meijboom.

Expert

Gerda Meijboom