blog photo
Door:  Johan Krijgsman
02-03-2016
0

​​De grote HIMSS-conferentie in Las Vegas maakt de strategie van de Amerikaanse overheid op het gebied van de informatiehuishouding in de gezondheidszorg inzichtelijk. Al geruime tijd houdt de Amerikaanse overheid zich daar intensief mee bezig. In eerste instantie om de achterstand op het gebied van elektronische patiëntendossiers weg te werken. Maar inmiddels gaan de ambities verder. Afgelopen maandag maakte keynotespeaker Sylvia Mathews Burwell (Secretary of Health &  Human Services) al veel duidelijk. Dinsdag was het de beurt aan Karen DeSalvo (National Coordinator for Health Information Technology) en Andy Slavitt (Administrator for Medicare and Medicaid, de sociale zorgverzekeringsstelsels in de VS).

De zorg moet meer om mensen draaien

Burwell haalde de recente ontwikkelingen in Flint, Michigan, aan om de kracht van gezondheidsinformatie duidelijk te maken. In Flint hielp de beschikbaarheid van elektronische patiëntendossiers bij het opsporen van de problemen met loodvergiftiging in het gebied. De Amerikaanse overheid wil dat de zorg meer om mensen draait. De patiënt moet centraal komen te staan in de zorg. Daarom zet de overheid in op drie zaken:

  • verandering van betalingssystematiek van kwantiteit naar kwaliteit;
  • meer coördinatie tussen zorgverleners;
  • beschikbaar maken van zorginformatie voor professionals en patiënten.

Men vat dit alles onder de noemer van population healthcare. Dit alles wordt ondersteund door wetgeving, waarbij de acronymen MACRA (Medicare Access & CHIP Reauthorization Act) en MIPS (Merit-Based Incentive Payment System) een belangrijke rol spelen. Zorgverleners moeten meer betaald gaan worden op basis van gezondheidsresultaat en minder op basis van verrichtingen.

Gebrekkige interoperabiliteit

Gezondheidsinformatie speelt daarbij een belangrijke rol, al was het alleen maar om kwaliteit meetbaar te maken. Op het gebied van de informatiehuishouding is de laatste jaren veel bereikt. Zo is in zes jaar het aantal instellingen met elektronische dossiervoering verdrievoudigd. Maar er zijn nog genoeg uitdagingen. Zo hebben consumenten geen toegang tot hun data, wordt informatie vaak nog vastgehouden binnen organisaties en is uitwisseling van gegevens problematisch door gebrekkige interoperabiliteit van systemen.
Daarom zijn volgens Burwell vier zaken nodig:

  • eisen aan de interoperabiliteit van systemen;
  • eenheid van taal tussen systemen;
  • waarborgen voor privacy en informatiebeveiliging;
  • open data.

Open connected healthcare with the consumer at the centre

Omdat niet alles in regels te vangen is, heeft de overheid inmiddels afspraken gemaakt met een aantal belangrijke leveranciers van zorginformatiesystemen. Ze hebben zich gecommitteerd aan afspraken om data beschikbaar te maken voor consumenten, gestandaardiseerde API’s (application programming interfaces, dat zijn open koppelvlakken) te publiceren, data niet te blokkeren en de overheidscatalogus van standaarden te implementeren.

Ook Karen DeSalvo en Andy Slavitt gingen in op deze plannen. Zij hadden het over het "bevrijden van data uit de silo’s”. Het streven is naar open connected healthcare with the consumer at the centre. Naast de afspraken met leveranciers van zorginformatiesystemen, wordt er 650.000 dollar beschikbaar gesteld voor apps die toegang geven aan patiënten en zorgverleners tot data.

Andy Slavitt toonde begrip voor de klachten van artsen. Zij werken nu nog met technologie die veel typewerk en klikken met zich meebrengt, weinig interoperabel is en nog te weinig oplevert. Dat moet veranderen. Onder andere door meer gebruiker-georiënteerde technologie en open API’s. De hoop is dat dit de komende jaren tot betere ervaringen gaat leiden bij de inzet van technologie in de zorg. 


reacties