blog photo
Door:  Johan Krijgsman
23-05-2013
0

​Hoe krijgen we digitale zorg van de grond? Bij die vraag hebben we het al snel over business cases, bekostigingsregels, wetgeving en standaarden. Factoren die van groot belang zijn. Maar hoe zit het eigenlijk met de eenvoudige menselijke factoren?

De wetenschap over het gebruik van technologie

Al sinds de opkomst van de ICT worden er wetenschappelijke modellen ontwikkeld die proberen te verklaren waarom mensen technologie accepteren en gebruiken. Eén van de wetenschappers die de bestaande modellen heeft gecombineerd is Visnawath Venkatesh, tegenwoordig werkzaam aan de universiteit van Arkansas. Hij schreef een veel geciteerd artikel over zijn ‘unified theory of acceptance and use of technology’ (UTAUT). Hoewel zijn model vooral is getest met IT-toepassingen in de zakenwereld, wordt het ook wel gebruikt om te proberen het (niet) gebruiken van digitale zorg te verklaren. In het UTAUT-model van Venkatesh hangt het gebruik van nieuwe technologie vooral af van vier dingen.

1. Heb je er (in je werk) iets aan?

Volgens de theorie van Venkatesh is dit één van de belangrijkste zaken die het gebruik van technologie beïnvloeden. Is de technologie nuttig voor je werk? Wordt je er bijvoorbeeld productiever van? Of kun je taken sneller uitvoeren? Verhoogt het gebruik van nieuwe technologie misschien zelfs je kansen op een promotie? Ziet de zorgverlener zelf het voordeel van bijvoorbeeld een e-consult?

2. Verwacht je dat het gemakkelijk te gebruiken is?

Als je denkt dat het nieuwe systeem gemakkelijk te gebruiken is, en duidelijk, begrijpelijk, makkelijk aan te leren, dan begin je er sneller aan. Dat is dan ook een belangrijke factor voor de wens tot gebruik. Sommige mensen zien er tegenop om met een nieuwe technologie te leren omgaan.

3. Wat vinden anderen?

Volgens Venkatesh is het gebruik van nieuwe technologie ook sterk afhankelijk van wat anderen vinden. Vooral diegenen, wiens mening je respecteert. Wat zegt die ervaren collega ervan? Dat hij door e-consult overspoeld wordt met vragen? Of dat hij er juist heel blij mee is?  Vindt jouw huisarts die nieuwe app ook zo goed?

4. Word je voldoende ondersteund?

Krijg je de middelen die je nodig hebt om van de nieuwe technologie op een goede manier te kunnen gebruiken? Kun je de kennis gemakkelijk opdoen? Is er iemand bij wie je terecht kunt met vragen? Kun je naar een collega of zijn er korte, heldere online instructiefilmpjes?

Het model van Venkatesh biedt een paar eenvoudige aandachtspunten, die we gemakkelijk over het hoofd zien. Vaak denken we dat mensen wel mee willen doen omdat het zo goed is voor de toekomst van de zorg om digitale zorg te gaan gebruiken. Maar wat vond jij nou zelf belangrijk toen je voor het eerst een mobieltje of een magnetron koos?


Deze blog is 23 mei 2013 ook gepubliceerd op DigitaleZorggids.nl.


reacties