blog photo
Door:  Johan Krijgsman
08-11-2013
0

​Tussen de enorme lading publicaties over medische mobiele apps zit zo af en toe een spannend rapport. Een recent voorbeeld is “Patient Apps for Improved Healthcare” van het Amerikaanse onderzoeksinstituut IMS Institute. Dit rapport bevat een grondige analyse van het enorme aanbod aan apps. Ook geeft het rapport aanbevelingen over hoe de wereld van apps volwassener kan worden.

44.000 apps

Het instituut analyseerde bijna 44.000 mobiele apps uit de Apple iTunes App store. Na een eerste schifting bleven uiteindelijk ruim 16.000 apps over die daadwerkelijk betrekking bleken te hebben op op gezondheidszorg en die waren gericht op consumenten/patiënten. Daarvan kon voor ruim 14.000 apps worden beoordeeld waar deze passen in de route van de patiënt door het zorgproces. Al deze apps werden gereviewd en gescoord op zes functiegebieden (bijvoorbeeld informatie verstrekken, instructies geven, herinneringen geven).

Wat doen al die apps?

De meerderheid van de apps blijkt gericht te zijn op welzijn, met name dieet en beweging. Wat betreft functionaliteit zijn de meeste apps beperkt. Het grootste deel blijkt niet veel meer te doen dan informatie geven.

En worden ze gebruikt?

Een succesvolle app maken blijkt lastig: de meeste apps worden niet vaak gedownload en een vrij beperkt aantal apps zorgt voor het grootste aantal downloads. Dit komt volgens het rapport vooral omdat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Dat geldt niet alleen voor patiënten, maar zeker ook voor artsen. Er zijn nog weinig richtlijnen voor het gebruik van apps in de medische praktijk en er is nog niet veel bewijs voor de effectiviteit.

Hoe wordt de apps markt volwassen?

Het rapport betoogt dat er vier zaken zijn die moeten worden aangepakt om te komen tot een meer volwassen markt, waarbij het gebruik van apps een geïntegreerd onderdeel van het zorgproces kan worden.

1. erkenning van de rol van apps

Verzekeraars en zorgaanbieders zullen de rol die apps kunnen spelen moeten gaan (h)erkennen. Daarvoor is bewijs nodig dat patiënten het gebruik van apps als nuttig ervaren en er actief gebruik van maken.

2. informatiebeveiling en privacy

Apps moeten duidelijke privacy profielen krijgen zodat voor de gebruikers duidelijk is welke gegevens worden verzameld en wat er mee gebeurt. Ook moet toestemming van de patiënt voor wat de app met de gegevens doet goed geregeld zijn.

3. beoordeling en evaluatie van apps

Het is belangrijk dat er een systematische beoordeling en evaluatie van apps komt. Medische aanbeveling is daarbij erg belangrijk. Ook moeten de resultaten op een begrijpelijke manier goed toegankelijk worden gemaakt.

4. integreren van apps

Ten vierde moeten apps geïntegreerd gaan worden met andere medische informaticatoepassingen, zoals elektronische patiëntendossiers en patiëntportalen. Dat is nodig voordat artsen het gebruik van apps gaan  voorschrijven.

De patiënt centraal

Het rapport ziet de omslag naar een zorgsysteem waarin de patiënt meer centraal staat als een belangrijke drijvende kracht voor het investeren in apps. Als nog niet duidelijk was waarom er een DigitaleZorgGids is, dan vormt dit rapport daarvoor een goede onderbouwing.

Deze blog is 8 november 2013 ook gepubliceerd op DigitaleZorggids.nl.


reacties