blog photo
Door:  Jaco van Duivenboden
24-05-2017
0
​Dagelijks worden er nieuwe apps, websites en andere toepassingen gelanceerd die claimen effectief te zijn. Maar hoe weet je of die e-health-instrumenten werken? Werken ze gemakkelijk? Kun je ze veilig inzetten in de behandelrelatie? Levert dat betere zorg op? Allemaal belangrijke vragen, maar in de praktijk blijken die heel moeilijk te beantwoorden.
 
Samen met Zorginstituut Nederland schetsen we dit probleem in het discussiepaper Evaluatie van eHealth technologie in de context van beleid. In een werksessie zijn we vervolgens in discussie gegaan met belanghebbenden over concrete oplossingen. Wat mij betreft zijn twee conclusies uit de werksessie over medische apps voor de consument interessant om uit te lichten. Deze geven het meest duidelijk richting aan wat niet én wat juist wel een goede manier is om kwaliteit te beoordelen. 

Géén keuringsdienst voor eHealth

Zeker sinds medische- en gezondheids-apps op de markt kwamen, is regelmatig gevraagd om een keurmerk. Het vertrouwen van een arts of patiënt in een app of andere eHealth-toepassing komt wel als er een ‘oké’-stempel op staat, zo is de gedachte. Zowel binnen Nederland als daarbuiten zijn pogingen gedaan om tot zorg-appstores te komen met daarin bewezen effectieve en ‘goedgekeurde’ apps. Echter zonder succes. Eind maart lanceerde de Engelse NHS na jarenlange voorbereiding een bèta-website. Daarop staat één door de NHS goedgekeurde app. Een keurmerk voor eHealth-instrumenten is te kostbaar en te complex. Overigens nog belangrijk om te benoemen: toepassingen die als medisch hulpmiddel worden aangemerkt, moeten een CE-markering hebben.

Meer aandacht voor slimme lijstjes

De vraag blijft ‘wat is dan wél een zinnige manier om kwaliteit te beoordelen?’. In de praktijk zie je dat juist kleinere, meer pragmatische initiatieven ontstaan. Deze combineren informatie uit verschillende bronnen, zoals wetenschappelijk onderzoek, ervaringen van gebruikers en informatie uit certificeringstrajecten. Zoals ‘slimme lijstjes’ van eHealth-instrumenten, gemaakt door patiëntverenigingen en beroepsverenigingen van zorgprofessionals. Een mooi voorbeeld hiervan is de GGD-appstore​, waar artsen publieke gezondheid een overzicht hebben gemaakt van apps voor patiënten. Inclusief heldere criteria en een toetsingskader. Helaas bereiken dit soort lijsten nog geen breed publiek. Het zou heel waardevol zijn als ze een plaats krijgen op drukbezochte websites met medische- en gezondheidsinformatie.

Jaco van Duivenboden, senior eHealth adviseur Nictiz​​



Deze blog is 23 mei gepubliceerd op Zorgvisie​.nl​



reacties