Blog

Hoogste tijd voor digitaal bereikbare huisartsen

09/07/2018

Afgelopen week kwamen er vreemde vlekjes, pityriasis versicolor, op mijn lichaam terug. Iets wat ik al eens eerder heb gehad, dus meteen wist wat het was. Natuurlijk ga ik daar met alle liefde even voor naar de huisarts, zodat zij dat kan bevestigen en mij het vaste recept voorschrijft. Mijn collega’s vangen daarvoor graag mijn afwezigheid op, dus dat is gelukkig geen probleem. Maar, zou het niet veel handiger zijn, voor iedereen, als je voor zoiets niet fysiek langs de huisarts hoeft? Nou die mogelijkheid is er al, als jouw huisarts het e-consult aanbiedt. Een uitbreiding van e-health-diensten die naar mijn idee voor alle partijen winst gaat opleveren!

Voordelen voor de huisarts

Het e-consult heeft als voordeel dat huisartsen in hun eigen tijd deze vragen kunnen beantwoorden. Ook levert het tijdbesparing op; als vragen gestandaardiseerd worden en de assistentes ook mee kunnen helpen. Bovendien wordt er minder gebeld en hoeft de huisartsenpraktijk zelf ook geen patiënten meer te bellen met uitslagen. En voor wie nu nog niet overtuigd is? Kijk dan eens naar de voordelen voor de patiënt.

Voordelen voor patiënten

Uit eigen ervaring kan ik vertellen: een e-consult versturen is snel en makkelijk. En het heeft nog meer voordelen. Als patiënt hoef je de deur niet meer uit. Vooral voor patiënten die moeilijk ter been zijn is dit een uitkomst. Daarnaast kunnen patiënten een e-consult buiten kantooruren versturen. Zo zijn ze dus niet meer afhankelijk van de openingstijden van de praktijk. Ook kunnen ze het antwoord makkelijk teruglezen. En vraagt u zich nu af of patiënten wel in staat zijn om het e-consult op de goede manier te gebruiken? Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Niet geheel toevallig heb ik recent veel patiënten gesproken over het e-consult. Ik sprak ze over hun ervaringen met het e-consult. Zij gaven aan dat ze hun vraag uitstekend kunnen verbaliseren. Bovendien kunnen patiënten duidelijk onderscheid maken tussen urgente en niet urgente zaken. Als ze meteen antwoord willen, dan bellen ze wel. Mochten ze toch een vraag stellen die niet geschikt is, dan kan de huisarts altijd zeggen dat ze toch bij u op het spreekuur moeten komen.

Waar patiënten zich wel zorgen om maken is of het e-consult wel bij de juiste persoon aan komt en of de veiligheid is gegarandeerd? Het is belangrijk om aan patiënten te laten zien dat het systeem werkt. Hoe? Door de eerste keren het beantwoorden van het e-consult helemaal goed te doen. Zorg voor een snel antwoord. Hoe beter de eerste ervaring, hoe meer ze het zullen gaan gebruiken. Daarnaast, is het belangrijk om op de website duidelijk aan te geven welke veiligheidsmaatregelen er gelden.

Handboek e-consult

Vanaf nu is het handboek ‘E-consult, hoe regelen we dat?!’ beschikbaar. Hier kunt u als huisarts alles vinden over de voordelen en implementatiemogelijkheden van het e-consult. Een handboek met ervaringen, ideeën en tips van huisartsen, praktijkmanagers en patiënten. Het is een heel praktisch handboek en bevat antwoorden op vragen over de meerwaarde voor de huisartsenpraktijk, declaratiemogelijkheden, argumentenwijzers voor inrichtingskeuzes, tips en tricks voor de toepassing en opschaling van het e-consult én een communicatietoolkit waarmee u als huisarts het e-consult onder de aandacht van patiënten kan brengen. Grijp deze kans, want een niet-digitaal-bereikbare huisarts is niet meer van deze tijd.

Dit blog is geschreven door Rosalie van Meer, stagiaire Nictiz – Actie-agenda e-consult bij de huisarts

Het handboek ‘E-consult, hoe regelen we dat?!’ is het resultaat van de Actieagenda e-consult bij de huisarts en intensief overleg met stakeholders. Voor meer informatie en vragen, kunt u contact opnemen met Marinka de Jong, programmamanager Patiëntparticipatie en eHealth, Nictiz via jong@nictiz.nl.