blog photo
Door:  Johan Krijgsman
30-04-2015
0

​In 2014 kon ongeveer drie procent van de Nederlanders via internet de medische gegevens inzien die zijn huisarts of medisch specialist bijhoudt. Tenminste, 3% van de Nederlanders wist dat het kon. Meer dan 67% van de Nederlanders wist niet of dit wel of niet mogelijk was. Dit blijkt uit de eHealth-monitor 2014 van Nictiz en het NIVEL.

In de praktijk zijn er al wel wat mogelijkheden. Zo zegt twaalf procent van de huisartsen dat patiënten via internet inzage kunnen krijgen in de voorgeschreven medicatie. Maar kennelijk is het idee dat je online je medische gegevens zou kunnen inzien nog niet zo gewoon dat mensen gaan uitzoeken of het kan. Terwijl het toch best handig kan zijn om na te kunnen kijken wanneer bijvoorbeeld je laatste doktersbezoek was of welke medicatie de afgelopen tijd is voorgeschreven. En of de vastgelegde informatie nog wel klopt.

Blue Button

In de Verenigde Staten is men al enige tijd bezig met een initiatief om het voor patiënten makkelijker te maken om hun medische gegevens elektronisch op te halen. Dat initiatief heet Blue Button en is genoemd naar een duidelijk herkenbare blauwe download-knop op de  website van je zorgaanbieder. Zie je het opvallende Blue Button beeldmerk op de website van je ziekenhuis, dan weet je dat je daar de informatie kunt ophalen over je medische dossier, inclusief behandelingsoverzicht, voorgeschreven medicatie, labuitslagen, overzicht van inentingen, enzovoort. Miljoenen Amerikanen hebben zo al makkelijk toegang tot hun gegevens.

De invoering van Blue Button is begonnen in 2010 bij de Amerikaanse Veterans Administration en werd kort daarna uitgebreid naar de overheidsprogramma’s Medicare  en Medicaid. Daarna sloten ook private partijen zich aan bij het initiatief, zoals de verzekeraar Aetna en diverse softwareleveranciers.

Overzicht van wie er meedoet

Inmiddels is er een overzichtelijke website waar je kunt zien of jouw huisarts, ziekenhuis, apotheek, laboratorium of verzekeraar al meedoet aan het Blue Button initiatief.  Per deelnemende zorgaanbieder kun je precies vinden wat er al mogelijk is: of ze het Blue Button logo tonen op hun website, of je jouw medische gegevens alleen nog online kunt inzien of ze ook kunt downloaden, en of je de gegevens naar je favoriete mobiele app kunt doorsturen. Ook staan er zo’n twintig mobiele apps op de website, waarin je de gegevens die je hebt opgehaald bij je zorgverlener eenvoudig kunt importeren. Het Amerikaanse programma is een mooi voorbeeld voor andere landen, waaronder Nederland. Het is namelijk eenvoudig, flexibel en effectief.

Eenvoudig

De eenvoud geldt zowel voor de patiënt als voor de zorgaanbieder. Voor de patiënt is Blue Button beeldmerk makkelijk herkenbaar op verschillende websites. Je hoeft daardoor niet lang te zoeken waar je moet zijn om bij je gegevens te komen. Voor de zorgaanbieder ligt de eenvoud in het feit dat hij niet afhankelijk is van afspraken met andere zorgaanbieders, om deze functionaliteit beschikbaar te maken voor zijn cliënten. Er zijn dus geen ingewikkelde onderhandelingen nodig over gezamenlijk op te zetten IT-infrastructuren of overkoepelende patiëntportalen. Je kunt dit als zorgaanbieder gewoon zelf regelen met je eigen IT-dienstverleners.

Flexibel

De flexibiliteit zit hem voor zorgaanbieders in de verschillende manieren die er zijn om de medische gegevens beschikbaar te maken. De eenvoudigste vorm is als een gewoon tekstbestand dat de patiënt kan downloaden, of als een simpel pdf-bestand. Maar er zijn inmiddels ook informatiestandaarden ontwikkeld. Als die worden gebruikt, worden de gegevens op een meer gestructureerde manier in het te downloaden bestand opgenomen en daardoor kunnen ze eenvoudig worden geïmporteerd in de favoriete mobiele app van de patiënt of in een online gezondheidsdossier.

Voor patiënten is Blue Button flexibel omdat ze zelf makkelijk al hun gegevens kunnen verzamelen en zelf kunnen bepalen wat ze hiermee vervolgens doen. Er is een al een ruime keuze aan apps waarin de gegevens kunnen worden geïmporteerd, zodat er handige overzichten ontstaan. Daarmee wordt het Nederlandse ideaal van de NPCF, een persoonlijk gezondheidsdossier voor iedereen, in de Verenigde Staten al heel dichtbij gebracht.

Effectief

Het Blue Button programma blijkt ook effectief. Uit een recent onderzoek  onder gebruikers van het webportaal van het Department of Veteran Affairs blijkt dat een derde van de ondervraagden gebruik maakt van Blue Button, waarvan 73 % vond dat het hen hielp om hun medische historie beter te begrijpen. Een vijfde van de gebruikers deelde de informatie met zorgaanbieders buiten Veteran Affairs.

Goed voorbeeld doet goed volgen

In Nederland zijn er inmiddels de nodige initiatieven op het gebied van patiëntportalen, waardoor sommige patiënten inmiddels makkelijk toegang kunnen krijgen tot hun gegevens. Zo kunnen patiënten van het UMC Utrecht sinds enige tijd hun eigen medisch dossier zelf en zonder vertraging inzien. Het vernieuwde patiëntenportaal 'Mijn UMC Utrecht' geeft hiermee inzicht en regie in het eigen ziekteproces. Ook patiënten van het Radboudumc kunnen gebruik maken van dergelijke oplossingen. Via ‘mijnRadboud’ kunnen zij in een beveiligde digitale omgeving het persoonlijke medische dossier raadplegen, vervolgafspraken plannen, of uitslagen van onderzoeken inzien. Dit kan met een computer, tablet of smartphone.

Maar als je zelf je gegevens kunt downloaden, kun je vrij over je eigen data beschikken. Je zou ze dan ook kunnen importeren in een online platform of mobiele app van je keuze, wat een extra dimensie zou toevoegen aan online inzage. Een eenvoudig, flexibel en effectief voorbeeld als Blue Button verdient daarom Nederlandse navolging.

Deze blog is 30 april 2015 ook gepubliceerd in het magazine ICT&Health.


reacties