blog photo
Door:  Arina Burghouts
01-04-2015
0

​​De lancering van de eerste iPhone is nog maar zeven jaar geleden, wat aantoont dat er binnen een paar jaar veel kan veranderen. Het is dus niet zo gek om na te denken over de impact en kansen die deze technologische ontwikkelingen bieden voor de eerstelijnszorg. Dat Uber, Whatsapp en Spotify verschillende sectoren zo op z'n kop zouden zetten, hadden we nooit van tevoren kunnen bedenken. Maar wat kunnen we leren van deze sectoren? Wat bieden deze diensten? En hoe kunnen wij dit in de zorg gebruiken? Het draait allemaal om efficiëntie, gebruiksgemak, goedkope en snelle communicatie en overal en altijd toegang tot diensten.

De toename van initiatieven waarmee patiënten via het internet contact kunnen hebben met hun zorgverlener, of zelfs hun behandeling online kunnen volgen maken het minder van belang dat de zorgverlener in de buurt zit. Het zorgaanbod voor de patiënt is hierdoor veel groter: de patiënt heeft meer keuze in welke zorgverlener of welk zorgaanbod past bij zijn vraag. Aan de andere kant vergroten online zorgdiensten het bereik van zorgverleners enorm. Met online consulten of online behandelingen heb je als zorgverlener de mogelijkheid om zorg te leveren aan patiënten uit het hele land. Dit betekent ook dat in principe iedere andere zorgverlener een concurrent is. Zorgverleners moeten daarom meer inzetten op marketing, zorgen dat ze goed zichtbaar en vindbaar zijn, en daarnaast zorgen dat patiënten tevreden zijn over de geleverde zorg.

Ook op het gebied van zelfredzaamheid zien we dat de ontwikkelingen heel hard gaan. Veel eHealth-toepassingen worden of zijn consumentenproducten. Denk aan de stappentellers, ook wel activity trackers genoemd. Maar ook slimme bloeddrukmeters en bloedglucosemeters zijn bij de gemiddelde elektronicawinkel te verkrijgen. Smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld.

Al deze technologische ontwikkelingen bieden kansen voor de Uber's van de zorg. TrendITion denkt dat dergelijke ontwikkelingen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een toegankelijke en patiëntvriendelijke eerstelijnszorg. Maar dat heeft wel gevolgen voor het verlenen van zorg, voor patiënten en voor bijvoorbeeld de huisvesting van zorgverleners. Bovendien roepen de ontwikkelingen nieuwe vragen op, bijvoorbeeld over wie verantwoordelijk is bij afwijkende meetwaarden.

Voor het verkennen van deze gevolgen en vragen hebben we het trendboek 'Spelen met de zorg van morgen' over eHealth in de eerstelijnszorg uitgebracht. Met dit boek hopen we mensen aan het denken te zetten over de mogelijke impact van de inzet van eHealth. Wat als over vijf jaar alle zorgconsulten online plaatsvinden? En wat als iedereen dan gezondheidswaarden meet en zelf diagnoses stelt? Wat betekenen zelfmetingen, de online dokter, persoonlijke gezondheidsdossiers, online beoordelingen, online psychische hulp, domotica en populatiemanagement in de wijk voor eerstelijnszorgaanbieders en hun patiënten? Welke nieuwe vraagstukken doen zich voor als de ontwikkelingen die we in het trendboek schetsen realiteit worden?

We horen graag hoe jij hierover denkt. Deel je gedachten met ons tijdens de meetup op 30 april of mail jouw reactie naar burghouts@nictiz.nl.


Deze blog is op 1 april ​​gepubliceerd op de website van Mobile Doctors​


reacties