blog photo
Door:  Marinka de Jong
06-12-2012
0

Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar over één ding zijn we het met zijn allen wel eens als het gaat over eHealth in de zorg: “de patiënt heeft een belangrijke rol”. We zetten hem centraal, nemen hem als uitgangspunt, we betrekken hem erbij, ‘patients included’

… Als je alle beleidsplannen in een woordenwolk-generator stopt, dan zullen de woorden ‘vraagestuurd’, ‘patiënt’ en ‘centraal’, zonder twijfel de meest prominente plek in nemen. Leuk en aardig natuurlijk. Maar handelen we daar ook naar? Het platform Patiënt en eHealth geeft u handvatten tijdens het seminar ‘Patiënt en eHealth’ op 18 december aanstaande.

Dat blijkt nog wel eens lastig, zo wijst de praktijk van alledag uit. Nog steeds is het zo dat ontwikkelaars met allerlei technologische hoogstandjes naarstig op zoek zijn naar een geschikte toepassing in de zorgmarkt: ‘technology push’ noemen we dat. En de patiënt? Die is van het bestaan van al dat ‘moois’ vaak niet eens op de hoogte. Hij moet blij zijn met de gunst die hem verleend wordt. Hij weet niet wat hij er mee moet, of heeft andere en vooral steeds veranderende behoeften. Er doen nogal wat fabels de ronde.

Fabels

Patiëntbehoeften lijken veel op klantbehoeften en zijn soms best lastig. En daarom geloven we graag in fabels als:

  • ‘patiënten weten niet wat ze willen’
  • ‘de patiënt snapt toch niet wat de dokter heeft opgeschreven‘
  • 'behoeften van patiënten kunnen gecreëerd worden’
  • ‘de behoefte van gebruikers veranderen met de dag’

En om dat te onderbouwen zeggen we dan: “als we echt naar de patiënt of de klant hadden geluisterd, was de operatierobot, de Playstation of de iPad nooit ontwikkeld’. Deze prachtige instrumenten zijn echter geen klantbehoeften, maar technische oplossingen voor (soms verborgen) behoeften van patiënten of klanten. Het is voor een patiënt lastig om aan te geven of nieuwe technologische oplossingen wel een goed antwoord zijn op zijn behoefte. Die behoefte verwoorden is niet makkelijk. Vraag een patiënt dus bij voorkeur niet of ze een product of dienst willen gebruiken, maar probeer de dieperliggende (latente) behoefte te achterhalen.

Kritieke succesfactor: customer insights

Wil je de patiënt echt centraal stellen? Ga dan op zoek naar zijn ‘customer insights’. Naar zijn drijfveren, wensen en (bewuste en onbewuste) behoeften.  Kijk niet alleen naar de buitenkant, het gedrag. Ga een spade dieper: wat er speelt in zijn hoofd en wat er speelt in zijn hart: Wat wil de patiënt nou echt? Welke denkstappen maakt hij? Zijn de processtappen die wij voorzien, ook logisch en handig voor de patiënt?

Van tekentafel naar praktijk

Vertaal al die mooie beleidsplannen met goede bedoelingen over vraagsturing en de patiënt centraal stellen in praktisch bruikbare instrumenten en middelen. En doe dat met gelijkgestemden die er ook zo over denken. Je zult zien dat er dan onverwacht veel energie vrijkomt en dat er mooie initiatieven van de grond komen. Het Platform Patiënt en eHealth is zo’n plek waar zowel gebruikers en aanbieders als leveranciers hun tijd en kennis hebben ingezet om deze stap te zetten.

Om te delen

Deze samenwerking heeft in korte tijd en met veel enthousiasme geleid tot vijf producten. Met deze producten kan iedereen die betrokken is bij het inzetten van eHealth toepassingen daadwerkelijk de patiënt centraal zetten. De aangeboden diensten sluiten aan bij de behoefte van de patiënt en het is duidelijk welke stappen je moet zetten om een zo groot mogelijk rendement te verkrijgen. Rendement in de vorm van kostenverlaging met liefst een hogere kwaliteit van zorg. Deze producten zijn gemaakt om te delen met zoveel mogelijk anderen.

Seminar

Op dinsdag 18 december worden deze eHealth-producten gepresenteerd op het seminar Patiënt en eHealth. We gaan in discussie met de deelnemers over wat de producten en instrumenten voor hun organisatie kunnen betekenen. Het zijn geen instrumenten die we in beton hebben gegoten, maar werkdocumenten die door het gebruik steeds beter kunnen worden. U krijgt handvatten om op verschillende momenten in het eHealth implementatietraject de juiste keuzes te maken en beslissingen te nemen, passend bij de gebruikers en bij uw organisatie. Daarnaast bieden we inzicht in de te nemen stappen die zorgen voor implementatie en acceptatie van eHealth diensten door patiënten.

Wilt u de patiënt ook echt als uitgangspunt nemen en aansluiten bij zijn behoeften? Kom dan voor praktische handvatten naar het seminar Patiënt en eHealth.

Deze blog is 6 december 2012 ook gepubliceerd op DigitaleZorggids.nl.​


reacties