news photo
02-06-2016
0

Door Regien Wiggers

“Tijdens de komende eHealthweek in Amsterdam overlegt de Nederlandse overheid met de top van de Europese landen over de verdergaande digitalisering van de gezondheidszorg. Al lang staat eHealth behoorlijk hoog op de agenda van de overheid en er gebeurt op dit moment veel. Er zijn pilots in eHealth, nieuwe innovatieve toepassingen en heel veel startups”, zegt Lies van Gennip, directeur van Nictiz. ”Dit jaar staat de patiënt meer centraal dan ooit.”
De eHealthweek wordt elk jaar georganiseerd in het land dat ook voorzitter is van de Europese Unie. Dit jaar is dat in Nederland en daarom organiseert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het dit jaar in Amsterdam, van 6 tot en met 10 juni. “Een aantal jaren geleden is Europa gestart met een eHealthnetwerk om op het niveau van overheden afspraken te maken over bijvoorbeeld de patient summary, over de patiënten samenvattingen en over hoe je die zou moeten uitwisselen tussen landen. Ook over hoe je bijvoorbeeld medicatievoorschriften over landsgrenzen heen moet regelen. Zo worden internationale afspraken gemaakt binnen Europa over hoe je informatie moet uitwisselen in de zorg.”
Wat gebeurt er tijdens de eHealthweek?
“Rondom de week zijn er allerlei evenementen. The eHealthweek bestaat uit een centrale vergadering van het eHealthnetwerk, een beurs en een conferentie maar daarnaast zijn er nog een hoop andere evenementen. Mijn agenda zit boordevol in en rond de eHealthweek. Zo hadden we bij Nictiz vorige week een ontmoeting met John Mattison, CIO van het Amerikaanse zorgconcern Kaiser Permanante. Bij Kaiser Permanente hebben patiënten online toegang tot hun actuele medische dossier en het was interessant om te horen hoe ook daar artsen bij aanvang bezwaren hadden maar uiteindelijk enthousiast werden.”
Niet alleen in het programma, maar ook eromheen worden dingen georganiseerd. “De hele wereld op het gebied van ICT en zorg komt naar Amsterdam. Dit biedt kansen om mensen te ontmoeten die je anders niet ziet. Zo’n event geeft een enorme kick en creëert een momentum waarop dingen gebeuren. “
Het is heel belangrijk dat er in Europa goede afspraken zijn over ICT in de zorg omdat er een vrij verkeer van diensten en van mensen is. “Je moet in principe als je in Europa reist ook zorg in andere landen kunnen ontvangen. Je gegevens moeten snel ter plekke zijn en dat is best ingewikkeld want in elk land gelden er andere wetten en kaders. Hier in Nederland hebben we bijvoorbeeld opt-in maar in sommige andere landen niet. Dus je moet wel afspraken maken over hoe je daar mee omgaat.”
Wat is het moeilijkste aan het maken van Europese afspraken?
“Met name de juridische verschillen die er zijn tussen landen. Maar de zorg is ook per land heel verschillend geregeld. In Nederland hebben we een geprivatiseerde zorg. De ziekenhuizen zijn niet van de overheid. Ook apothekers en eerstelijns hulpverleners zijn private ondernemingen. Dat maakt het lastiger om afspraken met elkaar te maken dan bijvoorbeeld in Engeland waar je één nationaal gezondheidszorgsysteem van de overheid hebt. In Europa wordt gewerkt aan constructies waarmee je dat soort forse verschillen kunt overbruggen.”
“Het eHealth-netwerk waarin landen afspraken maken heeft al twee grote mijlpalen bereikt: afspraken over de patiënten samenvatting en e-prescription. Als iemand in het buitenland zorg nodig heeft dan is er een format dat gebruikt kan worden voor de uitwisseling. En hetzelfde geldt als je medicatie moet voorschrijven: dan is daar ook een format voor waarin heel precies staat welke informatie erbij nodig is en hoe je die informatie moet vastleggen. Voor die afspraken binnen Europa zijn blokjes ICT gebruikt die internationaal geldig zijn.”
Is er een centraal thema tijdens deze week?
“Op dit moment zie je dat het Nederlandse beleid gericht is op het geven van een meer gelijkwaardige informatiepositie aan de patiënt in de zorg. Al in 2014 zijn er drie doelstellingen benoemd die zijn gericht op de patiënt: dat iemand zijn data kan inzien; dat hij ook informatie kan toevoegen en dat hij contact kan hebben via internet met de zorgverleners. In de eHealthweek van dit jaar is ook extra aandacht voor de patiënt omdat je ziet dat het in Nederland leeft op dit moment.
Wat verder ook een interessant thema is, is hoe we informatie kunnen hergebruiken. Ook uit internationale studies blijkt dat Nederland, hoewel we heel erg gedigitaliseerd zijn dat als het gaat om digitale kwaliteitsinformatie, nog niet zo goed zijn in het hergebruiken van die informatie. In Nederland zijn zorggegevens opgeslagen in veel verschillende databases en het is moeilijk om die gegevens te gebruiken of te combineren. Als dat beter geregeld zou zijn, kunnen we die gegevens gebruiken voor bijvoorbeeld onderzoek, of om de kwaliteit van de zorg te monitoren, zodat we het beleid beter vorm kunnen geven.”
Hoe ziet de zorg er over vijf jaar uit?
“Als de patiënt meer in de regie komt, gaat dat leiden tot een andere werkwijze in de zorg. Een werkwijze mét de patiënt in plaats van over de patiënt heen. Ik heb dat geluid altijd al gehoord, maar nog nooit zo sterk als nu. In de zorg zelf hoor ik dat professionals er mee bezig zijn, ik hoor het van verpleegkundigen, bij de academische ziekenhuizen, bij de verzekeraars en eigenlijk bij alle spelers. De zorg blijft een gebied dat niet bekend staat om radicale veranderingen maar nu gebeurt er zoveel dat ik geloof dat er echt wat gaat veranderen.”


reacties